Avontuur Vlaanderen

Internationaal Comité (IC)

Wij leggen de focus op het samenbrengen van verenigingen en gemeenschappen om hen te informeren, te adviseren rond cultuur in Vlaanderen en vrijetijdparticipatie. Het accent ligt telkens op zelfontplooiing en zelfkennis. Daguitstappen worden gebruikt om de sociale cohesie binnen het gezin en de vereniging te versterken.

We proberen de brug te vormen om een stap dichter bij het toeristisch aanbod van vakantieparticipatie te komen en zich zo meer te verbinden met de mogelijkheden van vrije tijd, ontspanning en vakantiebeleving. Het is een grensverleggende stap om van de nood een deugd te maken en met deze verenigingen als echte toeristen in Vlaanderen op stap te gaan.

Avontuur Vlaanderen

Avontuur Vlaanderen

Voor alle lidverenigingen van het IC i.s.m. ‘Iedereen verdient vakantie’.

Voor wie?

Waar?

In Vlaanderen.

Hoe?

Initiatieven worden gefinancierd door subsidies van ‘iedereen verdient vakantie’.

Deze praktijk wordt reeds langer toegepast binnen verschillende regionale werkingen van het IC. Omwille van Covid is de nood hieraan sterk toegenomen. In die periode werden de leefomstandigheden van onze leden ernstig verstoord: jobs verloren, gezinsleden ziek, schaarste, weinig zalen beschikbaar voor bijeenkomsten, beperkte mogelijkheden voor openbaar vervoer en reizen, samenscholingsverbod, etc.

Mensen uit onze doelgroep en binnen het verenigingsleven hadden zo erg weinig tot geen vakantiegevoel. Het vakantiegedrag van het overgrote deel van onze lidverenigingen is sowieso al beperkt. Het beetje aan vakantie wat de mensen soms hebben zijn die paar dagen dat ze bij hun familieleden in binnen en/of buitenland (buurlanden) overnachten. Wij zouden eerder spreken van een bezoek, terwijl zij dit ervaren als vakantie omdat ze elders overnachten en eten (ook al is het bij een zus/broer/tante thuis). Mede hierom is er een urgente nood om hun basisrecht op vakantie volwaardig te beleven en zo zich meer mens te voelen.

Waarom?

Er wordt rekening gehouden met de lidvereniging, hun behoeften, interesse….
Ze zijn betrokken in de organisatie, ze mogen activiteiten kiezen.

Bevindingen?

Een gebrek aan informatie zorgt ervoor dat mensen de weg naar het aanbod moeilijker vinden, bijvoorbeeld door digitalisering, armoede, culturele gewoontes.  

Uitdagingen?

Vorige
Vorige

Armoedetoets

Volgende
Volgende

De Babbelbus